Na een tentoonstelling die aan hem gewijd was in het casino van Knokke, creëerde Folon dit werk, dat in 1997 in de badplaats werd geïnstalleerd. Vandaag bevindt het zich op het kruispunt van de zeedijk en de Parmentierlaan. Het silhouet staat op een golfbreker en staat bij vloed gedeeltelijk onder water. Hierdoor wordt het werk letterlijk ‘gevormd’ door de zee. Het water, de wind en het zout veranderen beetje bij beetje het oppervlak, in overeenstemming met de filosofie van Folon: kunst leeft en evolueert op natuurlijke wijze.
Jean-Michel Folon (1934-2005) is een belangrijke figuur in de Belgische kunst. Hij was een veelzijdig kunstenaar die zich onderscheidde in tekenen, schilderen, illustreren en beeldhouwen. In de jaren 1990 legde hij zich volledig toe op de beeldhouwkunst. Zijn creaties worden gekenmerkt door hun frontaliteit en lichamelijkheid en zijn geïnspireerd door de primitieve kunst, van de bewoners van de Cycladen tot de Etrusken, van Afrikaanse maskers tot Indiaanse totems. Folon presenteerde ze in 1995 op het Petit Sablonplein in Brussel en het jaar daarop in het kasteel van Seneffe. Ze zijn grotendeels gericht op de mens en belichamen thema's die vroeger grafisch werden behandeld, waardoor ze het universum van de kunstenaar in nieuwe en landschappelijke omgevingen projecteren.
De dromerige en humanistische wereld van Folon onderscheidt zich door eenzame personages en strakke decors, die universele thema's als vrijheid, ontsnapping en menselijke kwetsbaarheid uitdrukken. Als kind bracht de kunstenaar zijn vakanties door in Knokke, een badplaats waar hij zeer aan gehecht bleef en waar dit werk, een van zijn meest emblematische, tot stand kwam.
In de loop der jaren werd "La Mer, ce grand sculpteur" geconfronteerd met verzanding en erosie. Dit fenomeen heeft het werk gedeeltelijk bedolven, waardoor het minder zichtbaar werd en sneller in kwaliteit achteruitging. De Fondation Folon werd hierop gewezen en werkte samen met de gemeente Knokke-Heist om het werk te verplaatsen naar een hogere golfbreker. Hierdoor kon zowel de fysieke integriteit als de poëtische geest van het werk, zoals de kunstenaar dat voor ogen had, behouden blijven.
Het werk, getiteld "La Mer, ce grand sculpteur" (De zee, die grote beeldhouwer), stelt een zittende man voor, gekleed in een mantel en met een hoed op, terugkerende kenmerken in het universum van Folon. Hier liet Folon zich inspireren door het werk van René Magritte. De figuur met de hoed doet ook denken aan inspecteur Maigret, de held uit de gelijknamige boeken van Georges Simenon. De naam van het bronzen werk, dat realisme en poëzie combineert, is geïnspireerd op een bundel essays van Marguerite Yourcenar, "Le Temps, ce grand sculpteur", waarin wordt gesuggereerd dat de zee, door haar onophoudelijke beweging, ook objecten, wezens en de tijd vormgeeft. De man kijkt naar de horizon en lijkt de onmetelijkheid en de getijden te aanschouwen. Hij belichaamt zo de kwetsbaarheid van de mens tegenover krachten die hem te boven gaan.